Kinderpsychologie
Begeleiding van
jonge kinderen (0 – 6 jaar)
én hun gezin
Ouders en jonge kinderen kunnen bij ons terecht als er bezorgdheden zijn over de ontwikkeling van het kind of over het gedrag (thuis, in de opvang of op school). Soms heeft het gedrag of de zorgen rond de ontwikkeling ook een duidelijke impact op de relaties binnen het gezin. Samen met de ouders gaan we op zoek naar aanknopingspunten om het kind en het gezin verder op weg te helpen en passend te ondersteunen.
We starten steeds met beeldvorming. Het goed in kaart brengen van de hulpvragen en uitdagingen voor jullie kind én jullie gezin, is een belangrijke eerste stap.
Dit gebeurt door middel van een oudergesprek, een spelobservatie van ouder en kind samen, vragenlijsten en eventueel ook telefonisch contact met anderen die het kind al goed kennen (begeleider van de opvang, kleuterjuf).
Er is geen uitgebreid diagnostisch onderzoek voor deze doelgroep. Indien hierrond vragen zijn, verwijzen we door naar een andere dienst. Wel is het mogelijk een niet-verbale intelligentietest te laten uitvoeren bij onze psychologisch consulente wanneer er bezorgdheden over de cognitieve ontwikkeling zijn.
Opvoedingsondersteuning
Goed opvoeden begint volgens mij met durven toegeven dat je het soms moeilijk vindt. (Elsbeth, club van relaxte moeders)
Elk kind wordt geboren met een eigen temperament, een eigen manier om met prikkels om te gaan. Er is dus geen één vaste manier om je kind op te voeden, het is telkens opnieuw een zoeken en afstemmen.
Dit proces van zoeken en afstemmen komt soms onder druk te staan als het kind veel extra zorgen nodig heeft, veel medische problemen heeft (bv. door premature geboorte) of zich niet ontwikkelt zoals verwacht. Ook door stress in het gezin kan het zoeken en afstemmen moeizamer verlopen.
Samen met de ouders goed kijken naar het unieke van hun kindje, inzicht geven in temperament en prikkelverwerking, nadenken hoe aan te sluiten op het huidige ontwikkelingsniveau en stilstaan bij wat de ouders nodig hebben, helpt om beter af te stemmen.
Spelbegeleiding Floorplay
Samen op de mat spelen en plezier beleven, geeft het kind motivatie om meer contact te maken en via deze weg kan het dan ook beter leren.
Als de vroege sociaal-emotionele ontwikkeling moeizamer verloopt, zien we dat hierdoor volgende stappen in communicatie en het aanleren van taal moeilijker verlopen.
Soms is een kind nog niet klaar voor individuele logopediesessies omdat de aandacht voor anderen nog erg kort is of een kind nog niet weet hoe samen te spelen en samen te werken met anderen. Dan is het zinvol om eerst hierop in te zetten met Floorplay begeleiding.
Deze begeleiding wil ouders handvaten geven om samen met hun kind op een speelse manier te oefenen in contact maken, goed communiceren met gebaren, oogcontact en mimiek. Dit zijn belangrijke voorwaarden om in interactie met anderen te leren.
Er zijn ook andere methodes (zoals IMPACT-training) om de sociaal-communicatieve ontwikkeling te stimuleren. Floorplay heeft een grote overlap met IMPACT-training, maar gaat nog ruimer door specifiek rekening te houden met de prikkelverwerking van het kind en verdere spelstappen nadat een kind al leerde praten.
Speelsessies bij de kinderpsycholoog geven een aanknopingspunt om verder thuis mee aan de slag te gaan. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van videomateriaal omdat we zo goed in beeld kunnen brengen waar het al goed gaat en hoe we hierop verder kunnen bouwen.
Psycho-educatie na een diagnose (regulatiestoornis, ADHD , ASS, DCD, ….)
Stap voor stap samen met jullie uitzoeken hoe dit bij jullie kind tot uiting komt, hoe het komt dat je kind soms storend of lastig gedrag stelt, waarom je kind zo anders lijkt op school dan thuis, … helpt dan om nadien verder aan de slag te kunnen gaan met specifieke methodes voor ondersteuning.
We vertrekken vanuit de hulpvragen in de verschillende situaties.
Zo ondersteunen we ouders bijvoorbeeld bij het aanbrengen van structuur in de thuissituatie of helpen we om het dagverloop in de opvang te verduidelijken voor je kindje.
Ook bekijken we vaak samen met ouders en andere betrokkenen hoe er goed rekening kan gehouden worden met het prikkelverwerkingsprofiel van jullie kind.
Bij kinderen vanaf 6 jaar, kan soms ook al individueel gewerkt worden rond het aanleren van vaardigheden. Hierbij blijven oudergesprekken ook nog regelmatig nodig om te bespreken of het lukt de nieuwe aanpak of vaardigheden die geleerd werden, toe te passen.
Na het onderzoek kan (indien nodig) begeleiding worden opgestart. We trachten nauw samen te werken en streven het persoonlijke contact na met het kind EN met zijn of haar omgeving. Op geregelde tijdstippen wordt ook de evolutie van het kind in kaart gebracht.
Begeleiding van oudere kinderen en jongeren tot 18 jaar
Oudere kinderen, jongeren en hun ouders kunnen bij onze psychologisch consulente terecht met opvoedingsvragen, schoolgerelateerde moeilijkheden (zoals concentratieproblemen of faalangst) en vragen over ontwikkelingsmoeilijkheden (zoals ADHD en ASS). Onze psychologisch consulente wil inzetten op het afstemmen van de communicatie tussen de betrokken partijen en biedt ondersteuning bij gedragsproblemen, emotieregulatie, angststoornissen, rouwverwerking, selectief mutisme, … Ze biedt ook begeleiding specifiek gericht op moeders. Of het nu gaat om gezinsdynamiek, zelfzorg, of andere uitdagingen, ze staat klaar om te helpen!
De psychologisch consulente kan ook ingeschakeld worden voor een onderzoek naar intelligentie, concentratie en executieve functies en adviezen geven aan ouders en scholen voor verdere diagnostiek of begeleiding.